Muzeum Żydowskie
Muzeum Żydowskie we Wrocławiu działało zaledwie przez kilka lat, jednak było bardzo istotną przedwojenną instytucją w skali miasta i regionu. Celem muzeum była prezentacja kulturowego, intelektualnego i materialnego dorobku śląskich Żydów, którzy poprzez kolekcje artefaktów – począwszy od judaików i synagogaliów, przez archiwa, fotografie i dokumenty aż po dzieła sztuki – zaczęli określać swoją tożsamość i historię. Warto podkreślić, że była to także ważna instytucja dla nieżydowskich mieszkańców miasta, ponieważ wzbogacała ofertę kulturalną Wrocławia, który szybko się rozwijał i aspirował do konkurencji z innymi dużymi i nowoczesnymi niemieckimi metropoliami.
Prezentowanie sztuki żydowskiej służyło także umocnieniu poczucia tożsamości wrocławskich Żydów, szczególnie w odpowiedzi na nasilające się postawy nacjonalistyczne, oraz zapoznaniu z nią szerokiego grona odbiorców. Muzeum inicjowało także organizację spotkań i wydarzeń kulturalnych, jednoczyło środowisko artystyczne oraz służyło nawiązywaniu współpracy z innymi podobnymi placówkami w kraju. Działalność na tym polu stanowiła też dowód na to, że życie żydowskie powoli przestawało toczyć się wokół synagog i wydarzeń religijnych, a skupiało na świeckiej i mieszczańskiej aktywności. Bez wątpienia było też wyrazem ambicji niemałej przecież społeczności, która odczuwała potrzebę pokazania swojej odrębności, posługując się uniwersalnym językiem sztuki.
Inauguracja muzeum odbyła się w 1929 roku, a pierwsza wystawa, zorganizowana z wielkim rozmachem, opowiadała o Żydach w historii Śląska od 1050 do 1850 roku. Eksponaty pochodziły ze śląskich synagog, zbiorów prywatnych oraz instytucji i archiwów, a prezentowane były w Śląskim Muzeum Sztuk Pięknych. Rok wcześniej powstało Towarzystwo Muzeum Żydowskiego, które było formalną podstawą utworzenia instytucji. Jednym z kuratorów i opiekunów merytorycznych był historyk i architekt Alfred Grotte, wybitny znawca kultury i zabytków żydowskich. Funkcję prezesa zarządu pełnił kolekcjoner i mecenas sztuki Max Silberberg. W działanie i rozwój tej instytucji była zaangażowana duża część wrocławskiej społeczności żydowskiej. Także zbiory Żydowskiego Seminarium Teologicznego okazały się niezwykle istotne w tworzeniu kolekcji muzealnej – szkoła przekazała swoje cenne manuskrypty oraz tradycyjne przedmioty religijne.
Jednak po dojściu nazistów do władzy Żydom zabroniono organizować wystawy w Śląskim Muzeum Sztuk Pięknych, dlatego na nową siedzibę obrano należącą do gminy kamienicę przy obecnej ulicy Grabiszyńskiej 61–65. Celem hitlerowców była nie tylko aryzacja i przejęcie majątków, ale też całkowite zlikwidowanie dziedzictwa kulturowego i intelektualnego Żydów. Błyskawicznie nasilające się ruchy antysemickie, prześladowania oraz konfiskata mienia stopniowo uniemożliwiały funkcjonowanie instytucji. Muzeum organizowało coraz rzadsze wydarzenia w budynku sierocińca przy obecnej ulicy Grabiszyńskiej, do czasu, gdy w 1938 roku hitlerowcy ostatecznie instytucję zamknęli, a zbiory skonfiskowali. Niewielką ich część można dziś odnaleźć w prywatnych kolekcjach oraz instytucjach na całym świecie.
Malarstwo
Na artystycznej scenie Wrocławia wyróżniali się artyści żydowskiego pochodzenia. W tym gronie niezwykle znani byli m.in. Heinrich Tischler i Clara Sachs, których dzieła doceniano nie tylko na Śląsku. W gronie najznamienitszych twórców związanych z Wrocławiem byli także Eugen Spiro, Isidor Ascheim, Ludwig Meidner czy Paula Grünfeld. Także liczni koneserzy sztuki – zarówno prywatni, jak i ci zgromadzeni wokół Muzeum Żydowskiego – otaczali wsparciem lokalnych artystów.
Clara Sachs pochodziła z niezwykle zamożnej rodziny, w której ceniono sztukę. Malarstwa uczyła się głównie prywatnie, w tym od znanych artystów, m.in. od Eugena Spiro. W twórczości malarki wyróżniały się pejzaże, artystka pozostawała bowiem pod widocznym wpływem zarówno malarstwa niemieckiego, jak i francuskiego impresjonizmu. Szybko zyskała rozgłos, nie tylko ze względu na swoje prace, lecz także dlatego, że aktywnie działała w środowisku wrocławskiej kultury, należała też do Związku Artystek Śląskich. Clara Sachs jest pochowana w rodzinnym grobowcu na Starym Cmentarzu Żydowskim przy ul. Ślężnej.
Jednym z najbardziej cenionych artystów związanych z Wrocławiem był urodzony w Gnieźnie Siegfried Laboschin. Oprócz działalności artystycznej malarz prowadził szkołę plastyczną oraz był krytykiem sztuki i redaktorem w dzienniku „Breslauer Zeitung”. Jego twórczość była nierozerwalnie związana z Wrocławiem – tworzył on m.in. grafiki przedstawiające dzielnicę żydowską, był także twórcą akwafort obrazujących najbardziej rozpoznawalne wrocławskie miejsca i budowle. W jego sztuce odnajdziemy też tematy związane z tradycyjnym judaizmem, pokazujące choćby modlących się ortodoksyjnych Żydów.
Heinrich Tischler był ekspresjonistą, tworzył grafiki, litografie i drzeworyty. Jego wszechstronna twórczość szybko zyskała uznanie w Niemczech, a o jego dzieła zabiegały instytucje oraz marszandzi. Projektował m.in. wnętrza w Nowej Synagodze oraz w Domu Handlowym Rudolfa Petersdorffa. Co ważne, w jego obrazach widoczne są inspiracje judaizmem, tradycją żydowską i jidyszkajtem, malował też mroczne sceny pogromów wschodnioeuropejskich Żydów. Po dojściu nazistów do władzy nie mógł już wystawiać swojej sztuki, zarabiał więc na życie jako nauczyciel w żydowskiej szkole. W 1938 roku trafił do obozu koncentracyjnego w Buchenwaldzie, z którego został zwolniony, ale w wyniku doznanych obrażeń i wycieńczenia organizmu zmarł po powrocie do Wrocławia. Heinrich Tischler jest pochowany na Nowym Cmentarzu Żydowskim przy ul. Lotniczej.